New Detail

Visa: Lähes puolet nuorista pohjoismaalaisista luottaisi tekoälyagentteihin aikaherkissä ostoksissa

26/11/2025

Press Release Image

HELSINKI, 26. marraskuuta 2025. Ensimmäinen Visa Nordic Agentic Commerce Report paljastaa, että pohjoismaiset kuluttajat, erityisesti nuoremmat aikuiset, ovat yhä avoimempia antamaan tekoälyagenttien tehdä ostoksia puolestaan – erityisesti silloin, kun nopeudella on ratkaiseva merkitys. Verianin (ent. Sifo) Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa 4 000 kuluttajalle tekemään kyselyyn perustuva raportti osoittaa, että keskimäärin lähes puolet (45 %) alueen 18–29-vuotiaista olisi valmis antamaan tekoälyagentin hoitaa aikaherkkiä ostoksia, kuten konserttilippuja tai rajattuja tuote-eriä.

Tämä kasvava luottamus tekoälyyn – jota kutsutaan agenttipohjaiseksi kaupankäynniksi – viestii mahdollisesta muutoksesta siihen, miten kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa vähittäiskaupan ja verkkokaupan kanssa. Vaikka täysi autonomia rutiiniostoksissa on edelleen vähemmistön suosima vaihtoehto, raportti korostaa selkeää tekoälyn käyttötapausta, jossa luottamus tekoälyyn on jo muodostumassa: silloin, kun nopeudella, saatavuudella ja mukavuudella on suurin merkitys.

”Suomalaiset kuluttajat ovat aina olleet innovaatioiden varhaisia omaksujia, ja heidän avoimuutensa tekoälyagenteille osoittaa, kuinka nopeasti tämä muutos kiihtyy. Se, että lähes puolet nuorista aikuisista Pohjoismaissa on valmiita antamaan tekoälyagenttien hoitaa aikaherkkiä ostoksia, on selkeä merkki siitä, miten nopeasti kuluttajakäyttäytyminen kehittyy. Meidän tehtävämme on varmistaa, että nämä kokemukset ovat turvallisia ja luotettavia, jotta innovaatioita voidaan kehittää luottavaisin mielin”, sanoo Juha Sillanpää, Visan Suomen ja Baltian maajohtaja.

Raportin keskeiset havainnot

  • Suomalaiset kuluttajat ovat avoimimpia tekoälyagenteille: 44 % suomalaisista on valmiita antamaan tekoälyagenttien hoitaa aikaherkkiä ostoksia, kun vastaavat luvut ovat Norjassa 36 %, Ruotsissa 28 % ja Tanskassa 24 %.
  • Nuoremmat aikuiset ovat valmiimpia agenteille: 45 % 18–29-vuotiaista Pohjoismaissa on valmiita antamaan tekoälyagenteille aikaherkkiä tehtäviä verrattuna 30–49-vuotiaisiin (keskimäärin 39 %), 50–64-vuotiaisiin (keskimäärin 31 %) ja yli 65-vuotiaisiin (keskimäärin 18 %).
  • Tekoälyn nykyinen käyttö kasvaa: 35 % suomalaisista, 29 % ruotsalaisista, 26 % norjalaisista ja 19 % tanskalaisista on jo käyttänyt tekoälytyökaluja, kuten ChatGPT:tä tai Copilotia, ostopäätösten tekemiseen.
  • Suurimmat koetut hyödyt: Nopeus ja mukavuus ovat etusijalla – 36 % pohjoismaisista kuluttajista mainitsee aikaherkkien ostosten tekemisen, 29 % parempien tarjousten saamisen ja 26 % arjen stressin vähentämisen.
  • Suurimmat huolenaiheet: Väärät ostokset (65 %), luvattomat tapahtumat (63 %), petokset/tietovuodot (58 %) ja arkaluonteisten tietojen jakaminen (53 %).

Mitä Visa tekee

Visa tekee yhteistyötä johtavien tekoäly-innovaattorien kanssa varmistaakseen, että agenttipohjainen kaupankäynti on henkilökohtaista, turvallista ja varmaa. Tämä tarkoittaa, että jokainen tekoälyagentin tekemä ostos on samojen suojatoimien piirissä, joihin kuluttajat tänä päivänä luottavat. Visan lähestymistapa sisältää todennetut, tokenisoidut maksut, jotka korvaavat perinteisen 16-numeroisen korttinumeron yksilöllisellä tokenilla, jota voi käyttää vain kuluttaja ja hänen agenttinsa. Se mahdollistaa myös kuluttajille selkeiden kulutusrajojen ja sääntöjen asettamisen agenteilleen, sekä vahvan suostumuksen ja tiedonhallinnan, jotka pitävät maksutiedot yksityisinä.

”Agenttipohjainen kaupankäynti on digitaalisten maksujen seuraava kehitysaskel, eikä enää pelkkää teoriaa. Näiden agenttien on oltava luotettavia maksujen suhteen, paitsi käyttäjien, myös pankkien ja myyjien silmissä. Pyrimme varmistamaan, että tekoälyagenttien tullessa osaksi arkipäivän ostoksia, kuluttajat voivat luottaa samoihin turvallisuus- ja suojatoimiin, joihin he luottavat tänään”, sanoo Helene Bredesen, Visan Pohjoismaiden tuotepäällikkö.

Aiemmin tänä vuonna Visa esitteli Visa Intelligent Commercen avaamalla maailmanlaajuisen maksuverkostonsa kehittäjille, jotka rakentavat seuraavan sukupolven tekoälyagentteja. Integroitujen API-rajapintojen ja kaupallisen kumppanuusohjelman kautta Visa mahdollistaa tarkastettujen kumppaneiden ottaa käyttöön tekoälykaupankäynnin ominaisuuksia turvallisesti ja laajamittaisesti. Visa on myös julkistanut Trusted Agent Protocolin – uuden viitekehyksen, joka auttaa kauppiaita tunnistamaan ja vahvistamaan tekoälyagentit turvallisesti kassalla varmistaen, että jokainen agentin ohjaama tapahtuma on yhtä luotettava ja saumaton kuin mikä tahansa Visa-maksu. Kuluttajat voivat selkeästi asettaa ja hallita rajoja ja ehtoja, jotta he tietävät aina tarkalleen, mitä heidän tekoälyagenttinsa voi ja ei voi tehdä heidän Visa-kortillaan.

Tietoa kyselystä

Kyselyn toteutti Verian Visan toimeksiannosta 29. syyskuuta – 9. lokakuuta 2025 välisenä aikana Tanskassa, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Kyselyyn osallistui 1 000 haastateltavaa maata kohden (n=4 000 yhteensä), ja sen kohderyhmänä olivat 18–65+ -vuotiaat aikuiset.

Yhteystiedot medialle

Sami Tahir, Manager Corporate Communications, Visa Nordics and Baltics
[email protected]
+46761353893