New Detail

Tunnistatko huijauksen? Visan uusimman raportin mukaan älykkäätkin kuluttajat kompastuvat petokselliseen kieleen

16/11/2022

Press Release Image

“Voitto”, “ilmainen lahja”, ”ainutlaatuinen tarjous”, ”toimi nyt” ovat suosituimpia huijauksissa käytettyjä ilmaisuja Visan toteuttaman Petokset ja Petoksen kieli- raportin mukaan (Visa’s ‘Fraudulese: The Language of Fraud)

SAN FRANCISCO 16.11.2022. Digitaaliset huijaukset ovat osa jokapäiväistä elämäämme. Lomakauden lähestyessä huijarit luottavat myös siihen, että hölläämme suojaustamme ja nappaamme kiinni syötistä. Olemme sitten töissä tai vapaalla, meitä pommitetaan tekstiviestein ja sähköpostitse ”ilmaisilla lahjoilla” ja ”toimi heti” -viesteillä, joilla pyritään kalastelemaan henkilökohtaisia tietojamme ennen kuin loistava tarjous menee sivu suun. Tämä petosten tulva myös toimii.

Visan ja Wakefield Researchin (NYSE:V) yhteistyössä julkaiseman “Fraudulese: The Language of Fraud,” (Linkki) mukaan kyberrikolliset pystyvät löytämään jopa teknisesti osaavien kuluttajien heikkoudet. Vaikka puolet kuluttajista uskoo tunnistavansa huijauksen, 73 % ei huomioi tarvittavia varotoimia digitaalisessa viestinnässään.

Sähköyhtiön ilmoitus, lähikaupasta saapunut sähköposti juuri voittamistasi tuotteista tai työpaikkailmoitus, jonka mukaan sinut on valittu huippufirman työntekijäksi ovat huijauksia, jotka liittyvät digitaaliseen elämäämme. Pelkästään viime vuonna Visa esti $ 7,2 miljardin edestä maksuhuijausyrityksiä yhteensä 122 miljoonassa transaktiossa ennen jo ennen kuin ne vaikuttivat asiakkaisiin.

“Petokseen tähtäävän kielen ymmärtäminen on tärkeää digitaalivetoisessa maailmassa, sillä huijarit ovat saavuttaneet kielenkäytössään aivan uuden tason, eikä kukaan ei ole immuuni ilmiölle. Kouluttaminen huijarikielen ymmärtämiseen on olennainen osa kuluttajansuojaamme. Huijarikielen yhteisten piirteiden korostaminen auttaa maailmanlaajuisesti estämään rikollisuutta” kertoo Paul Fabara, Chief Risk Officer, Visa.

Visan pyrkii auttamaan kuluttajia tunnistamaan petoksellista kieltä monin tavoin, yhtiö tilasi aiemmin tänä vuonna lingvistisen analyysin linguistic analysis by researchers in the U.K.. Analyysi paljasti kuinka huijarit käyttävät kieltä lyhyissä viesteissä. Tutkimus paljasti, että huijausviestit, joissa kuluttajia pyydettiin ottamaan kantaa ongelmaan tai tarjoukseen olivat yleisimpiä (87 %) ja toiseksi yleisimpiä olivat vastaanottajan toimenpiteitä edellyttävät ongelmaviestit.

“Nostamme esiin huijareiden käyttämiä viestintästrategioita, sanoja ja lauseita, jotta kuluttajat herkemmin tunnistaisivat huijaavan kielen ja osaisivat paremmin suojautua siltä,” kertoo tohtori Marton Petyko Aston tutkimuksen toteuttaneesta Institute for Forensic Linguisticsista.

Petoksellisen kielen tutkiminen: Tietoisuuden ja toiminnan välinen katkos
Kyberhuijauksen uhriksi joutuminen on kallista. Vuonna 2021 FBI:n Internet-rikosten ilmoituskeskus raportoi huippumäärän valituksia, joiden potentiaaliset menetykset ylittivät $9,6 miljardia, vuonna 2020 summa oli $4,1 miljardia.

Visan raportin mukaan (6 000 aikuista vastaajaa, 18 markkinaa maailmanlaajuisesti) huijarit hyötyvät eniten siitä, että kuluttajat eivät huomaa huijauskielen ja oman todellisen käytöksensä välistä kuilua.

Tärkeimmät löydökset:

  • Uskomme, että muut ovat helpommin huijattavissa kuin me. Vaikka kuluttajat tuntevat olevansa varmoja omasta valppaudestaan niin suuri enemmistö (90 %) on huolissaan siitä, että ystävät tai perheenjäsenet saattavat joutua potentiaalisen huijauksen uhreiksi sähköpostitse tai tekstiviestein. Heitä pyydetään vahvistamaan tilitietonsa, tiedustellaan tilinylityksistä tai kerrotaan verkkokaupasta tulleesta lahjakortista tai voitosta. Kaikkein houkuttelevimmat ”clickbaitit” hyödyntävät kuluttajan innostumista ja petollisesti mainostettua ”voittoa”, ”ainutlaatuista tarjousta” tai ”ilmaista lahjaa”
  • Ovatko yksityiskohdat kunnossa? Yli neljä viidestä (81 %) vastanneesta tarkisti väärät yksityiskohdat selvittääkseen viestinnän aitouden ja kiinnitti huomiota seikkoihin, joita huijarit voivat helposti väärentää kuten yritysten logot (46 %). Kuluttajat voivat myös suojata itsensä paremmin huijareilta tarkistamalla yksityiskohtia, joita on vaikeampi väärentää, kuten tilinumeroita tai omaa aiempaa vuorovaikutusta yhtiön kanssa.
  • Tärkeiden signaalien huomioimatta jättäminen. Ainoastaan 60 % kuluttajista raportoi varmistaneensa, että viesti tulee asianmukaisesta sähköpostista. Alle puolet (47 %) tarkisti tekstin oikeinkirjoituksen.
  • Kryptojen käyttäjät ovat varovaisempia. Kryptojen käyttäjät tunnistavat todennäköisemmin mahdollisen huijauksen elementit kuin henkilöt, jotka eivät käytä kryptoja. Kryptojen käyttäjät esimerkiksi tarkistavat todennäköisemmin tilitietonsa (49 % vs. 37 %) varmistaakseen digitaalisen viestinnän paikkansapitävyyden.

Maltti on valttia
Kuluttajat voivat suojautua paremmin harkitsemalla hetken ennen klikkaamista. On hyvä ymmärtää kuinka huijarit käyttävät kieltä. Yksinkertaisia mutta tehokkaita toimenpiteitä (effective best practices) ovat mm: Älä jaa henkilökohtaisia tietojasi. Älä klikkaa linkkiä ennen kuin olet varmistanut, että se vie sinut sinne, minne pitäisi. Ota käyttöön ostohälytykset, jotka ilmoittavat lähes reaaliaikaisesti tekstiviestillä tai sähköpostilla tililläsi tehdyistä ostoksista. Soita yrityksen verkkosivulta tai luotto- ja pankkikortin kääntöpuolelta löytyvään numeroon, jos et ole varma pitääkö saamasi viesti paikkansa. Älä soita ainoastaan numeroon, jonka huijari on mahdollisesti antanut tekstiviestissään tai sähköpostissaan.

Suojaaminen on Visan prioriteetti
Vaikka kyberrikollisuus pysyy sitkeästi yhä digitaalisemmaksi muuttuvassa maailmassa on Visan tehtävä suojella kuluttajia ja vähentää petoksia. Viimeisten viiden vuoden aikana yhtiö on investoinut yli 10 miljardia dollaria teknologiaan kuten petosten vähentämiseen ja verkkoturvallisuuden parantamiseen. Yli tuhat työlleen omistautunutta asiantuntijaa suojaa Visan verkkoa haittaohjelmilta, nollapäivähyökkäyksiltä ja sisäpiiriuhkilta 24x7x365. Visan reaaliaikainen valvonta on ennakoivasti estänyt viimeisten 12 kuukauden aikana yli $ 7,2 miljardin dollarin edestä vilpillisiä maksuja, silloinkin kun moni kuluttaja ei ole ollut tietoinen petollisen tapahtuman vaarasta.

lisätietoa: visa.com/security.