Innovation

Uusi tutkimus avaa suomalaisten matkailutrendejä

Tutkimuksessa korostuu kolme trendiä

Halusin jakaa kanssanne tuoreita tuloksia vuoden 2023 Visa Global Travel Intentions (GTI) -tutkimuksesta, joka antaa syvällistä tietoa siitä, miten suomalaiset suhtautuvat matkustamiseen pandemian jälkeen.

Pandemian jälkimainingeissa suomalaiset ovat osoittaneet vahvaa luottamusta matkustamiseen. Keskimäärin olemme tehneet kaksi vapaa-ajan matkaa viime vuonna, kummatkin kestoltaan noin kahdeksan päivää. Lähialueet, kuten Viro (23 %)  ja Ruotsi (20 %) ovat osoittautuneet suosituimmiksi kohteiksi aurinkoisen Espanjan  (16 %) ollessa kolmantena.

Oli mukava huomata, että suomalaiset ovat innokkaita tutkimusmatkailijoita, ja perheen kanssa matkustavat ovat erityisen kiinnostuneita siitä. Jopa puolet (49%) matkailijoista haluaisi myös palata viimeisimpiin matkakohteisiinsa. Kaupungeista suosituimpia ovat Tallinna (15 %), Tukholma (9 %) ja Lontoo (3 %) ja tärkeimpiä motiiveja matkustamiseen ovat rentoutuminen (59 %), ostokset (27 %) ja tutkimusmatkailu (22 %).

Tutkimuksessa korostuu kolme trendiä

1.     Kestävä kehitys. Kaksi kolmasosaa (64 %) suomalaisista matkailijoista on perehtynyt kestävän kehityksen mukaiseen matkustamiseen. Jopa kolmannes (35 %) etsii aktiivisesti ympäristöystävällisiä matkavaihtoehtoja, mikä kuvastaa laajempaa globaalia siirtymää kohti ekotietoisuutta. Kestävä kehitys ei ole enää vain trendi; se on tullut jäädäkseen!

2.     Maksukäyttäytymisen muutos. Matkustamisen digitalisoituminen ei pysähdy vain varaamiseen, vaan suomalaisten siirtyvät yhä enemmän digitaalisiin maksuihin, mikä tuo matkailijoille sekä mukavuutta että mielenrauhaa. Matkakustannusten mahdollisesta noususta huolimatta suomalaiset ovat edelleen innostuneita matkustamaan. Useimmat aikovat tehdä vähintään kaksi vapaa-ajanmatkaa myös  tulevan vuoden aikana.

3.     Suomalaiset arvostavat henkilökohtaisia suosituksia ja tekevät laajaa verkkotutkimusta matkaa suunnitellessaan. Hotellivertailusivustot (63 %) ja lentovertailusivustot (45 %) ovat pääasiallisia apuvälineitämme.

Kun tarkastelemme näitä löydöksiä, näemme selkeästi, että suomalainen matkailu on murroksessa. Kestävän kehityksen korostuminen ja siirtyminen digitaaliseen maksamiseen osoittavat, että me suomalaiset olemme valmiita omaksumaan uusia tapoja ja lähestymistapoja matkailuun.

GTI-tutkimus toimii myös loistavana tiekarttana yrityksille, jotka haluavat palvella nykyaikaisia matkailijoita. Se auttaa meitä kaikkia ymmärtämään paremmin, mitä moderni matkailija todella haluaa.

Turvallisia ja kestäviä matkoja kaikille!

Tag: Payment trends